دایره المعارف دانش

وبلاگی متفاوت...

دایره المعارف دانش

وبلاگی متفاوت...

دانستنی های فضا

همجوشی هیدروژن و تبدیل انها به هلیم پیوسته یک هسته در داخل خورشید به وجود میاورد. دما در هسته 15میلیون درجه کلوین و فشار 1میلیارد اتمسفر است.

قطر خورشید درحدود ۱٬۳۹۲٬۰۰۰ کیلومتر یا ۱۰۹ برابر قطر زمین است.
جرم خورشید ۳۳۳٬۰۰۰ برابر جرم زمین است (جرم زمین ۱۰۲۷×۶) و مقدار جرمی که خورشید از دست می‌دهد درحدود ۴/۲ میلیون تن در ثانیه‌است.
وزن مخصوص خورشید ۴۱/۱ گرم بر سانتی متر مکعب است


دانستنیهای فضا

همجوشی هیدروژن و تبدیل انها به هلیم پیوسته یک هسته در داخل خورشید به وجود میاورد. دما در هسته 15میلیون درجه کلوین و فشار 1میلیارد اتمسفر است.

قطر خورشید درحدود ۱٬۳۹۲٬۰۰۰ کیلومتر یا ۱۰۹ برابر قطر زمین است.
جرم خورشید ۳۳۳٬۰۰۰ برابر جرم زمین است (جرم زمین ۱۰۲۷×۶) و مقدار جرمی که خورشید از دست می‌دهد درحدود ۴/۲ میلیون تن در ثانیه‌است.
وزن مخصوص خورشید ۴۱/۱ گرم بر سانتی متر مکعب است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ماه

ماه جسمی تقریبا کروی و سنگی است که در فاصله ی متوسط حدود 384000 km از زمین به دور آن میچرخد . قطر ماه حدود 3475 km یعنی کمی بیشتر از یک چهارم قطر زمین است. ماه با صخره ، قلوه سنگ ، و لایه ای از خاک سیاه به عمق 1.5 تا 6 متر پوشیده شده است. این خاک شامل ریزه سنگ ، سنگ پودر شده و خرده های شیشه است . دو نوع سنگ در ماه دیده میشود ، یکی بازالت که گدازه ی سرد شده و دیگری قطعاتی از سنگ و خاک در هم ذوب شده است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ستاره

ستاره ها از سحابی های موجود در فضای میان ستاره ای متولد می شوند. در ابتدا چگالی متوسط ماده در سحابی 12-^(10)×5 گرم در سانتیمتر مکعب است و دما تنها چند درجه بیشتر از صفر مطلق ، (فرضاً K 3ْ ). در آغاز وقتی که نخستین نسل ستارگان پدید آمد سحابی ها مرکب از هیدروژن و هلیوم بودند. نود و چند عنصر طبیعی دیگر در هسته ی ستارگان پر جرم بسیار سوزان به وجود آمدند و در پی فوران های نو اختری و انفجارهای ابر نو اختری از هسته ی ستارگان به سحابی ها راه یافتند.

بزرگترین و درخشنده‌ترین ستاره شناخته شده جهان در سحابی پیستول و در فاصله 2500 سال نوری زمین در جهت کهکشان ساگیتاریوس قرار دارد.

تصور بر این است که این ستاره 100 برابر بزرگتر و 10 میلیون بار درخشنده‌تر از خورشید باشد. جرم خورشید 2 ضربدر 1027 تُن است یعنی 2 با 27 صفر در برابر آن و 333000 بار بیشتر از جرم کره زمین.

_______________________________________________________________________________

دنباله دارها

کوه‌های یخ سرگردان در منظومه شمسی، وقتی در مداری کشیده به‌نزدیکی خورشید می‌رسند، از گرمای تابش خورشید و برخورد سیل ذرات باد خورشیدی دُمی بلند از ذرات گاز و غبار به‌وجود می‌آورند که در خلاف جهت خورشید در فضا کشیده می‌شود. درحالی که هرکدام از این اجرام خُرد و کم‌جرم فقط چند کیلومتر قطر دارند، یعنی کوچک‌تر از یک شهر بزرگ، دُم رقیق آنها تا میلیون‌ها کیلومتر ممکن است در فضای منظومه پخش شود. به‌همین سبب دنباله‌دارهایی که در نزدیکی خورشید در زاویه، دید مناسبی برای زمین قرار می‌گیرند در زمان اوج درخشش، چند شب تا چند هفته، مناظر خیال‌انگیزی را در آسمان زمین پدید می‌آورند.

 

________________________________________________________________________________

شهابها

فضای داخل منظومه شمسی علاوه بر میزبانی خورشید و سیارات و اقمار آنها ، مملو ازدنباله دارها و خرده سنگ ها و ذرات ریز و درشت غبار است ، آنهایی را که ابعادشان از چند صد متر تا چند صد کیلومتر متغیر است سیارک می نامند و بقیه ذرات کوچکتر را شهابواره . هنگامی که این شهابواره ها با سرعت زیاد وارد جو زمین می شوند ، اصطکاک شدید آنها با مولکولهای هوا موجب داغ شدن سطح آنها می شود . معمولا در ارتفاع ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین ، غلظت هوا به قدری زیاد میشود که حرارت تولید شده ،دما را تا ۴۶۰۰ درجه سانتیگراد بالا میبرد و لایه های سطح شهابواره را تصعید میکند . مواد آزاد شده از سطح ، دنباله ای از مواد یونیزه شده را به طول ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر تشکیل میدهند که از خود نور ساطع میکند و این چنین ، یک درخش شهاب بر پهنه آسمان ظاهر میشود.

_______________________________________________________________________________

سیاره

سیاره یا گویال ، به جسمی فضایی با جرم بسیار زیاد گفته می‌شود که گرد یک ستاره در گردش باشد و خود نیز ستاره نباشد.

سیاره در منظومه خورشیدی جرمیست که:

۱- در مداری به دور خورشید در حرکت باشد.

۲- آن قدر جرم داشته باشد که گرانش خودش بر نیروهای پیوستگی جسم صلب آن غلبه کند .یعنی در تعادل هیدرواستاتیک باشد و شکلش نیز تقریباً مدور باشد.

۳- توانسته باشد که مدار خود را از اجرام اضافه بزداید.

جرمی که تنها سازگار با دو شرط اول باشد و یک قمر هم نباشد سیاره کوتوله تعریف شده‌است.

سیارهایی که به دور خورشید می گردند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شاتل

اولین شاتل فضایی، کلمبیا نام داشت که در ماه مارس سال 1979(اسفند ماه 1358) به سازمان فضایی NASA تحویل داده شد.

شاتل اولین سفینه فضایی دنیا ست که می تواند به فضا برود و دوباره به زمین بازگردد.. شاتل ماهواره ها را به مدار می برد و گاهی حتی آنها را باز می گرداند. مانند یک موشک از زمین بلند می شود ، در فضا مانور می دهد و مثل هواپیما روی زمین می نشیند.

در حال حاضر سه شاتل فعال در دنیا وجود دارد: دیسکاوری، آتلانتیس و ایندیور.

هر شاتل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: محل حضور سرنشینان، یک تانک بزرگ خارجی که سوخت موتورهای اصلی را در خود حمل می کند و دو بالا برنده موشکی که در دو دقیقه ابتدایی پرواز بخش عمده نیروی لازم برای بلند شدن شاتل را تامین می کنند. همه این قسمتها مجددا استفاده می شوند ، فقط تانک سوخت در اتمسفر می سوزد و باید بعد از هر پرواز تانک جدیدی جایگزین آن شود.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

ایستگاه فضایی

ایستگاه فضایی نوعی سازه‌ است که برای زندگانی بشر در فضا طراحی و ساخته شده‌است. تاکنون تنها ایستگاههای مدار پایین به مرحلهٔ بهره‌برداری رسیده‌اند که آنها را «ایستگاه مداری» نیز می‌خوانند. تفاوت ایستگاه فضایی با فضاپیماهای دیگر این است که در ایستگاه فضایی امکانات اساسی پیش‌رانی یا فرود بر زمین وجود ندارد - در عوض از وسایل نقلیهٔ دیگر برای ترابری (چه از ایستگاه چه به ایستگاه) سود جسته می‌شود. ایستگاههای فضایی برای سکونت میان‌مدت طراحی شده‌اند که درازنایش می‌تواند چند هفته چند ماه و حتی چند سال باشد. تنها ایستگاه فضایی‌ای که اینک مورد استفاده‌ است «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است. ایستگاه‌های فضایی پیشین الماز، سری سالیوت، اسکای‌لب و میر بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد