دایره المعارف دانش

وبلاگی متفاوت...

دایره المعارف دانش

وبلاگی متفاوت...

کشف سردترین جرم کیهانی در خارج از منظومه خورشیدی

کشف سردترین جرم کیهانی در خارج از منظومه خورشیدی

گروهی بین المللی از اخترشناسان در دانشگاه هرتفوردشایر موفق به یافتن جرمی کیهانی شده اند که شاید سردترین جرم فروستاره ای باشد که تا به حال در خارج از منظومه خورشیدی کشف شده است.
 این محققان با استفاده از تلسکوپ فروسرخ انگلستان موفق به شناسایی این جرم که از جنبه ساختاری به عنوان یک کوتوله قهوه ای شناخته می شود شده اند.

 آنچه باعث شگفتی اخترشناسان شده است رنگهای عجیب این جرم کیهانی است که متناسب با طول موجی که از طریق آن رصد انجام گیرد گاهی چهره ای سرخ و گاهی چهره ای آبی رنگ به آن می بخشد.

 نام این جرم SDSS1416+13B بوده و در مداری وسیع در اطراف کوتوله قهوه ای درخشانتر و داغتری قرار گرفته و تنها امکان مشاهده آن در نور فروسرخ وجود دارد.

 این دو جرم در فاصله 15 تا 50 سال نوری از زمین قرار دارند که از بعد اخترشناسی فاصله ای بسیار نزدیک محسوب می شود. همچنین حرارت این جرم در حدود 200 درجه سلسیوس تخمین زده شده است.

 این جرم کیهانی برای اولین بار توسط بن برنینگهام از دانشگاه هرتفوردشایر شناسایی شد که به گفته وی ابتدا این کوتوله قهوه ای در طیف فروسرخ نسبت به دیگر کوتوله های قهوه ای در رنگ آبی کمرنگ تری دیده می شد.

 سپس تلسکوپ سابورو آن را نوعی جرم به نام کوتوله های T معرفی کرد که در اتمسفر آن مقادیر زیادی متان یافته می شود.

 در نهایت دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر SDSS1416+13B را در طول موج طولانی تری مورد بررسی قرار دادند و دریافتند در این طول موج این جرم سرخ ترین کوتوله ای است که تا کنون مشاهده شده است.

 کوتوله های قهوه ای که بسیار کوچکتر از آن هستند که بتوانند ستاره باشند، اجرامی کوچکتر از ستاره ها و بزرگتر از سیاره های گازی مانند مشتری هستند که به دلیل حرارت پایین از نور کمی برخوردار بوده و در نور مرئی بسیار کمرنگ دیده می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد